Ons Sjuultje een Basset fauve de Bretagne.

Sjuul is via de hondenschool bij de stichting gekomen. Hij kwam hier voor een euthanasie beoordeling. Al snel bleek dat hij niet terug kon in de situatie waar hij vandaag kwam omdat de mensen bang van zijn gedrag waren. En eerlijk is eerlijk het was ook wel uit de hand gelopen. Maar wij vonden het toch de moeite waard om met hem aan de slag te gaan vandaar dat hij nu bij de stichting woont.

Vanwege zijn gedrag noem ik hem de huisterrorist.

Want dat was hij! Hij bofte dat hij zulke lieve baasjes had, die met hem begaan waren en deze kans voor hem mogelijk hebben gemaakt.

Hier hebben we hem even aan aantal keren duidelijk moeten maken dat hij hier niet kan bepalen wat er gebeurd en geen eten, papiertjes etc hoeft te bewaken. Nu dat helder is is deze huisterrorist veranderd in een engeltje. Dieet brokken waardoor hij geen buikpijn meer heeft draagt hier ook flink aan bij!

Echter bij zijn nieuwe baas zal er zeer waarschijnlijk weer een periode komen dat hij gaat uitproberen. Sjuul zoekt dus een consequente baas, liefst met nog een of meer honden dat vinden bassets toch vaak gezelliger, zonder kinderen onder de nou laten we zeggen 14 jaar. ( hangt ook van het gezin zelf af)

Sjuul heeft voor de veiligheid van onze vrijwilligers een stroomband om gehad, dat is ook een keer nodig geweest toen hij ook hier een papiertje ging bewaken. Sinds dien is er geen strijd meer en word hij volop beloond voor zijn voorbeeldige gedrag. Sjuul had zoveel succes met zijn bedreig-fratsen dat hij mensen buiten hun eigen huis zette of in de hoek liet staan. Eigenlijk vond hij dat papiertje niet zo heel belangrijk maar hij vond het wel reuze lollig als iedereen braaf buiten stond tot dat hij zei.. nou je mag nu wel weer binnenkomen hoor of je mag je nu weer bewegen…

Dit klinkt reuze grappig tot het jou overkomt!

Sjuul is voor de juiste baas een wereldhond, maar kan hij ook terugvallen in zijn rol als huisterrorist. Simpel omdat je gedrag wat er in zit nooit 100% weg kan trainen. Wat wij kunnen is de kans dat het ongewenste gedrag vertoond word klein maken, maar weg en vergeten is het nooit. De regels in huis moeten voor hem duidelijk zijn.

Sjuul kan hier prima alleen thuis zijn, is geen blaffer, houd van knuffelen en wandelen. Sjuul is geen hond om mee hard te lopen dat is niet zijn ding, dan kan je niet eens fatsoenlijk snuffelen dus hardlopen vind Sjuul be-la-che-lijk! Autorijden vind hij prima, snuffelen met andere honden prima, wildebrassen daar houd Sjuul niet zo van.