Honden slapen van nature veel. De tijd dat ze wakker zijn, worden ze dan ook graag moe gemaakt. Een hond is gefokt om mee te werken. Dat betekent dat het bijvoorbeeld een waker, een drijver of een speurder is. In onze maatschappij worden honden veelal gehouden als gezelschapsdier en wordt het natuurlijke instinct van de hond niet of nauwelijks meer gebruikt. Daardoor kan het voorkomen dat een hond zich gaat vervelen of gestrest wordt. Stichting Alert wil graag de hond een zo optimaal mogelijk leven aanbieden. Dat betekent dat wij op zoek gaan naar mogelijkheden waarbij het voor de hond en de eigenaar leuk is om activiteiten te ontplooien. Welzijn en verrijking gaan dus eigenlijk hand-in-hand.

Activiteiten die wij gaan ontplooien zijn:

• Voorlichting over denkspelletjes die je binnenshuis kan doen.
  • Lezing over overprikkelde honden en hoe je dit kan voorkomen.
  • Opzetten van een hondenspeeltuin zodat honden veilig kunnen spelen in een omheinde tuin of binnen. Er zijn honden die vanwege raseigenschappen of gedragsproblemen niet in een losloop gebied losgelaten kunnen en waarbij het wel wenselijk is dat zij zich fysiek inspannen.
  • Voorlichting over de aanschaf van een hond en welke hond past bij welke gezinssituatie.
  • Website verrijking voor dieren.

Bij al deze activiteiten proberen wij rekening te houden met verschillende (ras)eigenschappen van de hond en de verscheidenheid in het ervaren van welzijn.

Wij zijn van mening dat als een hond zich wel vindt en de eigenaar de hond begrijpt, de kans op escalaties tot een minimum beperkt worden. Daarbij willen we het voor de eigenaar ook prettig en bereikbaar maken om een maximaal goede relatie met de hond te krijgen.

Op de website www.verrijkingvoordieren.nl, staat nog meer uitleg over dit onderwerp. Op deze website zijn niet alleen tips over honden te vinden, maar is ook informatie te vinden over het verbeteren van het leven van andere diersoorten.